Kokemuksemme sosiaalisesta hyvinvoinnista korkeakouluopiskelijoina

Sosiaalisella hyvinvoinnilla tarkoitetaan kokemusta mieleisistä ja turvallisista ihmissuhteista sekä tunnetta siitä, että tulee hyväksytyksi omana itsenään. Kun ihminen kokee kuuluvansa joukkoon ja voi olla aito, se vahvistaa luottamusta itseensä ja muihin. Sosiaalinen hyvinvointi on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja se lisää ihmisen jaksamista sekä miellekyyttä omaan elämään. (OP, 2025.)

Korkeakouluopiskelijoille sosiaalinen hyvinvointi on merkittävä voimavara, joka auttaa jaksamaan opintojen vaatimusten ja paineiden keskellä. Kun opiskelija kokee kuuluvansa yhteisöön, saa vertaistukea ja voi olla oma itsensä, opiskelu muuttuu mukavammaksi ja motivaatio opiskelua kohtaan vahvistuu. Myönteiset kokemukset esimerkiksi ryhmätöistä, opiskelijatapahtumista vahvistavat opiskelijoiden identiteettiä ja auttavat rakentamaan itseluottamusta. Sosiaaliset suhteet toimivat tärkeänä suojatekijänä opiskelupaineiden keskellä. Ystävien ja luokkalaisten kanssa jaetut kokemukset voivat lieventää stressiä, lisätä voimavaroja ja tukea psyykkistä jaksamista.

Meillä molemmilla on ollut ja on edelleen kolmannen opiskeluvuoden alussa paineita ryhmään kuulumisesta, uusien suhteiden luomisesta ja vuorovaikutustilanteista. Opintoihimme on kuulunut paljon ryhmäytymistä, mutta niiden väkinäisyyden vuoksi se on tuntunut vaivaannuttavalta. Tämän vuoksi ne eivät ole omalla kohdallamme synnyttäneet uusia suhteita. Vaikka koulun ryhmäytyminen tuntui aluksi väkinäiseltä, olemme siitä huolimatta saaneet luotua kaverisuhteita, joissa voimme olla aidosti omia itsejämme. Meidän ei tarvitse esittää olevamme jotain muuta kuin olemme, ja tämä on vahvistanut yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Vapaa-ajalla tuemme sosiaalista hyvinvointiamme pysymällä aktiivisesti yhteyksissä perheeseen ja kavereihin sekä annamme tukea sitä tarvitseville. Tämä luo ympäristön vastavuoroiselle vuorovaikutukselle. Lisäksi teemme vapaaehtoistyötä sekä käymme töissä koulun ohella, nämä luovat tilanteita sosiaaliselle kanssakäymiselle. Näissä paikoissa koulun lisäksi koemme olevamme osa yhteisöä.  Soteekissa suoritettava moniammatillinen harjoittelu tarjoaa jälleen mahdollisuuksia luoda uusia suhteita ja antaa mahdollisuuden kasvattaa sosiaalista hyvinvointia. Lisäksi tämän myötä osaamme toimia monialaisessa ja monikulttuurisessa tiimissä.

Olemme huomanneet, että sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitäminen voi opiskelijana olla välillä haastavaa. Meillä on usein vain vähän lähiopetustunteja koululla, ja suuri osa opetus toimii itsenäisenä opiskeluna ja etäopetuksena. Tämä vähentää kohtaamisia ja kaventaa mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, joka voi aiheuttaa yksinäisyyden tunteita.

Korkeakoulut voisivat tukea sosiaalista hyvinvointia järjestelmällä enemmän lähiopetuspäiviä, sillä säännöllinen läsnäolo kampukselle lisää kohtaamisia. Lähiopetus tuo myös arkeen rytmiä ja auttaa ylläpitämään opiskelumotivaatiota.  Opetuksessa voitaisiin hyödyntää vielä enemmän ryhmätöitä. Ryhmätyöt tarjoavat tilaisuuden harjoitella vuorovaikutustaitoja, rakentaa luottamusta ja oppia tekemään yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa.  

Pipsa Kivi & Ida Mäki

Sosionomiopiskelijat

Satakunnan ammattikorkeakoulu

Lähteet: Op- media, 2.7.2025,  https://www.op-media.fi/op-hame/sosiaalinen-hyvinvointi-ja-suorituskyky–yhdessa-kohti-parempaa-arkea/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *